Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Α. Βεσυρόπουλο.


Καλλιθέα 24/01/2020 

Aρ. πρωτ. : 0008

Προς:Υπουργείο Οικονομικών

Υφυπουργό κο Α. Βεσυρόπουλο

Κοινοποίηση:

Γενικό Δ/ντή Τελωνείων και Ε.Φ.Κ.

κ. Κ. Μουρτίδη

Θέμα: Επιτροπή Ιστορικού Τέλους Ταξινόμησης.

Κύριε Υφυπουργέ,

Με αφορμή την επικείμενη αναμόρφωση του τελωνειακού κώδικα σχετικά με τον νέο τρόπο υπολογισμού της φορολογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης σε αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, είναι ευκαιρία να δοθεί και μια οριστική λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα που αποτελεί σοβαρή τροχοπέδη στην εισαγωγή οχημάτων από χώρες της ΕΕ και αποτελεί κυριολεκτικά βάσανο για χιλιάδες ιδιώτες και επαγγελματίες που έχουν αγοράσει οχήματα από το εξωτερικό. Αναφερόμαστε στην διαδικασία εκτελωνισμού μέσω της Επιτροπής του Ιστορικού Τέλους Ταξινόμησης.

Πιο συγκεκριμένα αναφερόμαστε στις πλείστες περιπτώσεις που είναι σε πρώτη φάση παντελώς ασύμφορη η εισαγωγή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου από το εξωτερικό λόγω των αυξημένων τελών εκτελωνισμού και ταξινόμησης, εξαιτίας της οριζόντιας κατηγοριοποίησης τους με βάση τη λιανική αξία προ φόρων που εφόσον είναι πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο, τότε το κόστος εκτελωνισμού εκτοξεύεται, ανεξαρτήτως αν το όχημα είναι παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ή όχι. Για την αποφυγή της παράλογης υπερκοστολόγησης του εκτελωνισμού, χιλιάδες ιδιώτες και επαγγελματίες αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τον εναλλακτικό τρόπο εκτελωνισμού (για όσα οχήματα κυκλοφόρησαν πριν την 01/06/16) που ονομάζεται Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης, σύμφωνα με τον οποίο ο ενδιαφερόμενος δικαιούται να εκτελωνίσει το αυτοκίνητο του με τις προ της 01-06-2016 διατάξεις και συνεπώς με πολύ μικρότερο κόστος. ( βάση υπολογισμού τιμή χονδρικής αντί λιανικής προ φόρων, χαμηλότεροι συντελεστές, μεγαλύτερες εκπτώσεις λόγω παλαιότητας και χιλιομέτρων κτλ)

Όπως είναι λογικό χιλιάδες έμποροι μεταχειρισμένων αλλά και ιδιώτες που εισήγαγαν μόνοι τους το όχημα τους ή μέσω παραγγελίας από κάποια εταιρεία καταφεύγουν τα τελευταία χρόνια στη συγκεκριμένη λύση, με τη μόνη διαφορά ότι ο χρόνος αναμονής για να περάσουν από την επιτροπή είναι τεράστιος και σε πολλές περιπτώσεις φτάνει μέχρι και τους 12 μήνες! To αποτέλεσμα είναι χιλιάδες αυτοκίνητα να βρίσκονται σε ομηρία και οι ιδιοκτήτες τους να είναι αναγκασμένοι να τα βλέπουν να “σαπίζουν” και να χάνουν αξία χωρίς να μπορούν να κάνουν κάτι. Όσοι έχουν παραγγείλει κάποιο όχημα μέσω κάποιας εμπορίας αυτοκινήτων αναπόφευκτα στρέφουν τα βέλη τους για την καθυστέρηση εναντίον των εμπόρων, ενώ και το κράτος χάνει σημαντικά έσοδα καθώς πλέον οι περισσότεροι γνωρίζουν για τις μεγάλες καθυστερήσεις που υπάρχουν και αποφεύγουν να εισάγουν τέτοια οχήματα από το εξωτερικό.

Ο ΣΕΕΑΕ προσβλέπει σε μια συνολική επίλυση των γραφειοκρατικών προβλημάτων κατά την εισαγωγή και θεωρεί ότι μια ολική αναμόρφωση του τρόπου εκτελωνισμού των οχημάτων θα καταργήσει τον λόγο ύπαρξης της Επιτροπής. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε -με βάση και τα ποσοστά των οχημάτων που εν τέλει περνούν επιτυχώς από την Επιτροπή- ότι είναι ουσιαστικά αχρείαστη, συνεπώς θα πρέπει να καταργηθεί και τα αυτοκίνητα να εκτελωνίζονται στα κατά τόπους τελωνεία με το ίδιο καθεστώς. Αυτό θα αποσυμφορήσει άμεσα τις τεράστιες ουρές στην Επιτροπή και θα λύσει το πρόβλημα των αναμονών. Ακόμα όμως και στην περίπτωση που η νέα νομοθεσία δεν καταργεί την Επιτροπή, θα πρέπει να βρεθεί οπωσδήποτε τρόπος να περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό η γραφειοκρατία και οι μεγάλες αναμονές που κρατούν σε ομηρία χιλιάδες εμπόρους και ιδιώτες που βλέπουν την περιουσία τους να “κάθεται” χωρίς λόγο. Σε πρώτη φάση θεωρούμε ότι το Υπουργείο πρέπει να δώσει βάρος στην περαιτέρω στελέχωση της Επιτροπής έτσι ώστε να “βγαίνει” περισσότερη δουλειά σε συντομότερο χρονικό διάστημα, και να διευκολύνει τη διαδικασία κάνοντας την πιο ξεκάθαρη για να μην “κολλάει” σε γραφειοκρατικά ζητήματα ήσσονος σημασίας. Σε δεύτερη φάση και εφόσον είναι αναγκαίο να παραμείνει η Επιτροπή, πρέπει να προβλεφθεί μια λύση ούτως ώστε οχήματα τα οποία έχουν ήδη εισαχθεί να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους κατόχους με προσωρινό χαρακτήρα έως ότου έρθει η ώρα του εκτελωνισμού τους.



Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΛΟΓΟΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ 2025 ΣΕΕΑΕ Ταξινομήσεις & Μεταβιβάσεις όλων των οχημάτων, Οκτώβριος 2025 ΣΕΕΑΕ Carpress - Γιατί θα αυξηθούν οι τιμές των αυτοκινήτων και θα καθυστερούν οι παραδόσεις τους; ΣΕΕΑΕ Carpress - Ποιο πολιτικό κόμμα θέλει να καταργήσει το Τέλος Ταξινόμησης; ΣΕΕΑΕ Carpress - Έρχεται νέο «κύμα» προστίμων για ανασφάλιστα ΙΧ και απλήρωτα Τέλη Κυκλοφορίας ΣΕΕΑΕ Εγκύκλιος ΕΣΕΕ με Θέμα: Νέο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της Β΄ Φάσης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (ΨΔΑ) ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα στον Υφυπουργό Οικονομικών, κ. Γ. Κώτσηρα με θέμα: Αιτήματα και προτάσεις για την εύρυθμη λειτουργία του κλάδου εισαγωγέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. 21/10/2025 ΣΕΕΑΕ Ταξινομήσεις & Μεταβιβάσεις όλων των οχημάτων, Σεπτέμβριος 2025 ΣΕΕΑΕ Εγκύκλιος με θέμα: Ενημέρωση επί περιορισμών ταξινόμησης 2025 & 2026 Αρ. Πρωτ.: 162462/2025 06/10/2025 ΣΕΕΑΕ ΑΑΔΕ - «Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των άρθρων 50, 148, 149, 157 και 158 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 5222/2025, Α' 134)». 10/09/2025 ΣΕΕΑΕ Carpress - Ποια Διεύθυνση Μεταφορών μηδένισε τις εκκρεμότητες; ΣΕΕΑΕ Carpress - Επίσημο! Πόσο μειώνονται Τεκμήρια και Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης;