Carpress - Ποια χώρα επέβαλε οικολογικό πρόστιμο στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα;

Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Η αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου θα κοστίσει πολύ πιο ακριβά τα επόμενα δύο χρόνια στη Γαλλία. Ο δημοσιονομικός νόμος του 2025, που εγκρίθηκε στις 14 Φεβρουαρίου, περιορίζει την ενίσχυση αγοράς με την κατάργηση του μπόνους για ηλεκτρικά ΙΧ, αυστηροποιεί την οικολογική ποινή και θα επιβάλλει αναδρομικά όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα την ποινή για τις εκπομπές CO2 και για το βάρος τους (φόρος μάζας σε κατάσταση λειτουργίας).

Αυτό θα είναι ένα πραγματικό πλήγμα για την αγορά μεταχειρισμένων που θα ενταθεί από την 1η Ιανουαρίου 2026.

Επηρεάζονται όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα;

Μέχρι τώρα επηρεάζονται μόνο μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που αγοράζονται στο εξωτερικό (εισαγόμενα μεταχειρισμένα) και οι ιδιοκτήτες τους υπόκεινται σε κυρώσεις για τις εκπομπές CO2 αλλά και το βάρος τους όταν εγγράφονται στη Γαλλία.

Επωφελήθηκαν από ένα είδος «προνομιακού συντελεστή», δεδομένου ότι τους εφαρμόστηκε μείωση 10% ανά έτος παλαιότητας από τον έβδομο μήνα μετά την ημερομηνία της πρώτης εγγραφής. Σε εφαρμογή του άρθρου 29 του δημοσιονομικού νόμου, οι δύο αυτοί φόροι θα εφαρμόζονται σε όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2015, στα οποία δεν έχει επιβληθεί ποινή κατά την πρώτη εγγραφή τους.

Οι φόροι αυτοί οφείλονται από τον αγοραστή του αυτοκινήτου κατά τη μεταπώλησή του, από 1η Μαρτίου 2025 για εισαγόμενα οχήματα και από 1η Ιανουάριου 2026 για τα εγχώρια μεταχειρισμένα ΙΧ. Ωστόσο αυτές οι δύο κυρώσεις καταβάλλονται μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου, ανεξάρτητα από τον αριθμό των συναλλαγών που ενδέχεται να υπόκειται.

Πώς υπολογίζονται οι φόροι;

Οι κλίμακες που χρησιμοποιούνται για τον προσδιορισμό και το ύψος των κυρώσεων για τις εκμπομπές CO2 και το βάρος είναι αυτά που ισχύουν κατά τη στιγμή της ταξινόμησης του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.

Έτσι, το 2026, τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν περισσότερα από 107 γρ./χλμ. CO2 και βάρους άνω των 1.499 κιλών θα φορολογηθούν. Στη συνέχεια εφαρμόζεται προοδευτική μείωση ανάλογα με την ηλικία του αυτοκινήτου. Το τελευταίο κυμαίνεται από 3% για ένα αυτοκίνητο ηλικίας 1 έως 3 μηνών, έως 100% για ένα μοντέλο που ταξινομήθηκε για πρώτη φορά πριν από από 15 χρόνια.

Για παράδειγμα, τον Ιανουάριο του 2026, κατά την αγορά στη Γαλλία ενός Renault Megane IV 1.3 TCe 115 ίππων με πρώτη άδεια κυκλοφορίας τον Μάρτιο του 2020 έκδοσης Limited, το ποσό της ποινής εκπομπών CO2 που θα καταβληθεί θα είναι 1.350 ευρώ και δεν θα επιβληθεί πρόστιμο για το βάρος.

Σύμφωνα με το νέο σύστημα, η εισαγωγή μιας BMW 320iA xDrive 258 ίππων στην έκδοση M Sport από τον Ιανουάριο του 2022 θα επιβληθεί ποσό ποινής 2.157 ευρώ μόνο για τις εκπομπές CO2, ενώ δεν θα επιβληθεί πρόστιμο για το βάρος.

Μετά την ανάπτυξη του συστήματος πληροφοριών οχημάτων, ο υπολογισμός της μείωσης θα λαμβάνει επίσης υπόψη ένα κριτήριο χιλιομέτρων από την 1η Ιανουάριου 2027. Έτσι, η μείωση που θα ισχύει για το όχημα θα είναι μεγαλύτερη και το ποσό των φόρων χαμηλότερο, πέρα ​​από μια μέση χιλιομετρική απόσταση μεγαλύτερη από 20.000 χλμ./έτος. Αυτή η πρόσθετη μείωση θα κυμαίνεται μεταξύ 1,5 και 3,5%.

Έκπτωση με βάση την ηλικία του οχήματος

Ηλικία του οχήματος
(σε μήνες)
κατ’ αποκοπή συντελεστής έκπτωσης
(%)
Από 1 έως 3 3
Από 4 έως 6 6
Από 7 έως 9 9
Από 10 έως 12 12
Από 13 έως 18 16
Από 19 έως 24 20
Από 25 έως 36 28
Από 37 έως 48 33
Από 49 έως 60 38
Από 61 έως 72 43
Από 73 έως 84 48
Από το 85 έως το 96 53
Από το 97 έως το 108 58
Από 109 έως 120 64
Από 121 έως 132 70
Από 133 έως 144 76
Από 145 έως 156 82
Από το 157 έως το 168 88
Από 169 έως 180 94
Από το 181* 100

* από 15 ετών

Έκπτωση με βάση τη μέση ετήσια χιλιομετρική απόσταση του οχήματος

Μέση ετήσια
διανυθείσα απόσταση (σε
km)
Συντελεστής
χρήσης (%)
Έως 20.000 0
Από 20.001 έως 25.000 1
Από 25.001 έως 30.000 1.5
Από 30.001 έως 35.000 2
Από 35.001 έως 40.000 2.5
Από 40.001 έως 45.000 3
Από 45.001 3.5

* Όσον αφορά την ποινή βάρους, έως την 1η Ιουλίου 2026, τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά με αυτονομία μεγαλύτερη από 50 km σε ηλεκτρική λειτουργία επωφελούνται από μείωση 200 kg, έως όριο 15% της μάζας σε κατάσταση λειτουργίας. Τα μη επαναφορτιζόμενα υβριδικά επωφελούνται από μείωση 100 kg.


Πηγή: www.carpress.gr

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα - Αίτημα Συνάντησης του ΣΕΕΑΕ προς ΑΑΔΕ - Γενική Διεύθυνση Τελωνείων & Ε.Φ.Κ. - Διεύθυνση Ε.Φ.Κ. & ΦΠΑ 12/09/2025 ΣΕΕΑΕ Ταξινομήσεις & Μεταβιβάσεις όλων των οχημάτων, Αύγουστος 2025 ΣΕΕΑΕ Carpress - Εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο με… πιστοποιημένα γυρισμένα χιλιόμετρα! ΣΕΕΑΕ Carpress - Ευρωδικαστήριο: Τι θα αλλάξει στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ στην Ελλάδα; ΣΕΕΑΕ Προσφυγή της 9ης Ιουλίου 2025 – Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά Ελληνικής Δημοκρατίας (Υπόθεση C-451/25) ΣΕΕΑΕ Εγκύκλιος ΑΑΔΕ με θέμα: Οδηγίες συμπλήρωσης της δήλωσης Φ.Π.Α. (έντυπο 050 Φ.Π.Α. έκδοση 2025 – Φ2 TAXIS). 26/08/2025 ΣΕΕΑΕ Ταξινομήσεις & Μεταβιβάσεις όλων των οχημάτων, Ιούλιος 2025 ΣΕΕΑΕ Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α. 1051/6-2-2019 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Καθορισμός όρων, προϋποθέσεων και διατυπώσεων για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 129 του ν.2960/2001, ως προς τη δήλωση άφιξης κοινοτικών οχημάτων, για σκοπούς επιβολής τέλους ταξινόμησης» (Β΄434). ΑΔΑ Π9Ζ846ΜΠ3Ζ-ΣΓΤ 07/08/2025 ΣΕΕΑΕ Ταξινομήσεις & Μεταβιβάσεις όλων των οχημάτων, Μάιος 2022 ΣΕΕΑΕ Carpress - Γιατί οδηγείται η Ελλάδα πάλι στο Ευρωδικαστήριο; ΣΕΕΑΕ Carpress - Αυτός είναι ο νέος Γενικός Γραμματέας Μεταφορών! ΣΕΕΑΕ Carpress - Απατεώνας εισέπραξε 235.000 ευρώ πουλώντας ανύπαρκτα αυτοκίνητα!