Να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επειδή δεν τροποποίησε τους κανόνες της σχετικά με την ταξινόμηση και τη φορολόγηση των αυτοκινήτων αποφάσισε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το ελληνικό τέλος ταξινόμησης, το οποίο επιβάλλεται σε όλα τα οχήματα, είναι υψηλότερο για ορισμένες κατηγορίες μεταχειρισμένων οχημάτων που αγοράζονται σε άλλες χώρες της ΕΕ απ’ ό,τι για ομοειδή εγχώρια μεταχειρισμένα οχήματα. Επιπλέον, ο ελληνικός περιβαλλοντικός φόρος επιβάλλεται μόνο σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα ορισμένων κατηγοριών και όχι σε εγχώρια οχήματα των αντίστοιχων κατηγοριών, αναφέρει η Κομισιόν σε σχετική ανακοίνωση.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η ελληνική νομοθεσία δεν είναι συμβατή με το άρθρο 110 της ΣΛΕΕ, δεδομένου ότι τα εγχώρια οχήματα υπόκεινται σε χαμηλότερη φορολόγηση σε σύγκριση με οχήματα από άλλες χώρες της ΕΕ.
Επιπλέον, η Ελλάδα απαγορεύει την ταξινόμηση ορισμένων μεταχειρισμένων οχημάτων που μεταφέρονται από άλλες χώρες της ΕΕ, χωρίς να επιβάλλει παρόμοια απαγόρευση στις αντίστοιχες κατηγορίες εγχώριων οχημάτων. Πρόκειται για σαφή περιορισμό της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων, ο οποίος αντίκειται στα άρθρα 34 και 36 της ΣΛΕΕ.
Η Επιτροπή απέστειλε στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή τον Σεπτέμβριο του 2021, συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή τον Ιούνιο του 2023 και αιτιολογημένη γνώμη τον Μάιο του 2024, ζητώντας από τις ελληνικές αρχές να διορθώσουν το ασυμβίβαστο των ελληνικών κανόνων με το δίκαιο της Ένωσης.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες που έχουν κάνει μέχρι σήμερα οι αρχές είναι ανεπαρκείς και, για τον λόγο αυτό, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΣΕΕΑΕ: Να θεσπιστεί επιτέλους ένα δίκαιο και κοινοτικά νόμιμο νομοθετικό καθεστώς
Σχολιάζοντας την απόφαση της Επιτροπής, ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) σημειώνει: “Οι αγώνες του Συνδέσμου μας δικαιώθηκαν αφού μετά από τις καταγγελίες μας και τις επίμονες νομικές προσπάθειές μας, η Επιτροπή δέχθηκε τα νομικά επιχειρήματά μας και απέρριψε τις απαντήσεις της Ελληνικής Κυβέρνησης, κρίνοντας ως αντίθετες με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και Ευρωπαϊκή νομολογία τις νομοθετικές ρυθμίσεις της Ελληνικής Κυβέρνησης, με τις οποίες επιβαρύνονται με υπέρμετρα ποσά (υπερβολικά τέλη ταξινόμησης) τα εισαγόμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση μεταχειρισμένα επιβατηγά αυτοκίνητα, των οποίων η αγορά από τους Έλληνες καταναλωτές καθίσταται αποτρεπτική.
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε ότι η Ελλάδα παραβιάζει το άρθρο 110 της Συνθήκης, επειδή δεν έχει τροποποιήσει τους κανόνες σχετικά με την ταξινόμηση και τη φορολόγηση αυτοκινήτων, αφού επιβάλλει εισαγωγικούς φόρους (τέλος ταξινόμησης) σε εισαγόμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση μεταχειρισμένα οχήματα, που υπολογίζονται με διαφορετικό τρόπο, δηλαδή κατά πολύ υψηλότερο ποσό από τους φόρους που επιβάλλονται σε ομοειδή εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να εισάγεται διακριτική δυσμενής μεταχείριση στα εισαγόμενα προϊόντα.
Επιπλέον η Ελλάδα παραβίασε τα άρθρα 34 και 36 της ΕΕ περιορίζοντας σαφώς την ελεύθερη κυκλοφορά των εμπορευμάτων απαγορεύοντας την ταξινόμηση ορισμένων κατηγοριών οχημάτων που μεταφέρονται από άλλες χώρες της ΕΕ χωρίς να επιβάλλει παρόμοια απαγόρευση στις αντίστοιχες κατηγορίες εγχωρίων οχημάτων.
Ο Σύνδεσμος μας, όλα αυτά τα χρόνια, προσπάθησε με αλλεπάλληλες συναντήσεις και υπομνήματα να πείσει τις αρμόδιες ελληνικές αρχές να τροποποιήσουν τις αντικοινοτικές αυτές ρυθμίσεις και να συμμορφωθούν με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Πλην όμως, οι προσπάθειές μας απέβησαν μάταιες.
Τώρα έστω και μετά την παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, θα πρέπει η Ελληνική Κυβέρνηση, μαζί με τις αρμόδιες διοικητικές υπηρεσίες και τους εμπλεκόμενους επιχειρηματικούς φορείς, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και ο Σύνδεσμος μας ΣΕΕΑΕ, ο οποίος εκπροσωπεί πανελλαδικά όλα τα μέλη – εμπόρους μεταχειρισμένων & καινούριων οχημάτων, να συνεργαστούν με καλή πίστη και ειλικρίνεια για να θεσπιστεί επιτέλους ένα δίκαιο και κοινοτικά νόμιμο νομοθετικό καθεστώς, το οποίο να επιτρέπει στον Έλληνα καταναλωτή να αγοράζει και να χρησιμοποιεί μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τελευταίων τεχνολογιών, προερχόμενα από την Ε.Ε., σε καλή κατάσταση και στην αναλογούσα τιμή.
Η Ελλάδα δεν είναι τρίτη χώρα, αλλά τμήμα μιας ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς στην οποία τα αγαθά πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα και απρόσκοπτα και οι Έλληνες καταναλωτές να τα απολαμβάνουν με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, όπως οι αντίστοιχοι Ευρωπαίοι. Η δίκαιη και κοινοτικά συμβατή αντιμετώπιση του καλού (αντιρρυπαντικής τεχνολογίας) εισαγομένου μεταχειρισμένου επιβατικού αυτοκινήτου θα οδηγήσει αυτομάτως και στην ανανέωση του “γερασμένου” στόλου επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα”.
Ιστορικό
Στο ιστορικό της υπόθεσης η Κομισιόν σημειώνει ότι μετά από νομοθετικές αλλαγές που θεσπίστηκαν στην Ελλάδα από το 2020, το ποσό του τέλους ταξινόμησης για εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα υπερβαίνει σε ορισμένες περιπτώσεις το ποσό του υπολειπόμενου τέλους που είναι ενσωματωμένο στην αξία των ομοειδών εγχώριων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, κατά παράβαση του άρθρου 110 της ΣΛΕΕ.
Εκτός από το τέλος ταξινόμησης που επιβάλλεται σε όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, η επιβολή περιβαλλοντικού φόρου μόνο σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ορισμένων κατηγοριών (Euro 4, Euro 5a και Euro 5b) και όχι σε εγχώρια αυτοκίνητα των αντίστοιχων κατηγοριών, συνιστά άλλη μια παράβαση του άρθρου 110 της ΣΛΕΕ.
Η ελληνική απαγόρευση ταξινόμησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (Euro 1, 2 και 3) ισχύει για αυτοκίνητα που εισέρχονται στην ελληνική αγορά από άλλα κράτη μέλη. Δεν επιβάλλεται παρόμοια απαγόρευση για τα αντίστοιχα εγχώρια αυτοκίνητα. Δεδομένου ότι η απαγόρευση ταξινόμησης ισχύει μόνο για οχήματα που εισέρχονται στην ελληνική αγορά από άλλα κράτη μέλη, το μέτρο αυτό συνιστά πλήρη περιορισμό των εισαγωγών τέτοιων οχημάτων, ισοδυναμώντας με περιορισμό κατά την έννοια του άρθρου 34 της ΣΛΕΕ.