Υπόμνημα στον Υφυπουργό Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου 08/10/2024
Καλλιθέα, 08-10-2024
Αρ. Πρωτ.: 0167
Προς:
Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών
Υφυπουργό κ. Βασίλη Οικονόμου
Κοινοποίηση:
Γεν. Δ/νση Οχημάτων & Εγκ/σεων, κα Καραχάλιου Παναγιώτα
Δ/ντρια Γεν. Γραμ/τέως Μεταφορών κα Μαυράκη Δήμητρα
Σύμβουλος υφυπουργού, κος Γιώργος Στρούζας
Θέμα: Προβλήματα του κλάδου και προτάσεις για την επίλυσή τους
Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ,
Καταρχήν να σας ευχαριστήσουμε για την χθεσινή μας συνάντηση, στο γραφείο σας στο υπουργείο με την συμμετοχή συνεργατών σας, δ/ντικων στελεχών του υπουργείου, για το καλό κλίμα που υπήρχε στην συνάντηση, την κατανόηση σας για τα προβλήματα του κλάδου και την δέσμευσή σας για μια γρήγορη και δίκαιη λύση.
Ανακεφαλαιώνουμε και καταγράφουμε τα θέματα που συζητήθηκαν και χρήζουν άμεσης λύσης.
1. Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ).
1) Αρχικά, όπως σας επισημάναμε και κατ’ ιδίαν, θεωρούμε ότι η λειτουργία αυτής της πλατφόρμας δεν έχει σκοπό και στόχο. Μοναδικός της στόχος είναι η παρεμπόδιση και η ταλαιπωρία των εμπόρων και γι’ αυτόν τον λόγο ζητάμε την πλήρη κατάργησή της!
Εφ’ όσον όμως κρίνετε ότι η πλατφόρμα αυτή πρέπει να λειτουργήσει, σας επισημαίνουμε θέματα και προβλήματα που πρέπει άμεσα να διορθωθούν!!!
Α) Άμεσα, η καταχώρηση στο ΜΕΜΟ να είναι προαπαιτούμενη της ταξινόμησης, (έκδοση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας από τις δ/νσεις συγκ/νιων).
Β) Άμεσα, ανάκληση και διαγραφή όλων των προστίμων λόγω εκπρόθεσμης καταχώρησης.
Γ) Άμεση διόρθωση των προστίμων που ορίζονται στο άρθρο 51 του ν. 4784/2021.
α) Κατά παράβαση κάθε έννοιας της αρχής της αναλογικότητας, δεδομένου ότι προβλέπονται, υπό προϋποθέσεις πρόστιμα πολλαπλάσια της αξίας του ίδιου του εμπορεύματος.
β) Δεν έχουν σωφρονιστικό ή αποτρεπτικό χαρακτήρα αλλά καθαρά τιμωρητικό.
γ) Δεν διαβαθμίζονται αναλόγως της βαρύτητας των παραπτωμάτων (πχ δεν είναι λογικό να έχει την ίδια βαρύτητα η εκπρόθεσμη καταχώρηση ενός οχήματος με μια ανάρτηση πλαστού ή παραποιημένου εγγράφου).
Σε κάθε περίπτωση η συλλογιστική των προστίμων εκφεύγει της λογικής του μέσου συνετού ανθρώπου και επιχειρηματία, ενώ δε η επιβολή προστίμου που οδηγεί σε μηδενισμό του κέρδους του εισαγωγέα και σε αφανισμό του κλάδου μόνο αναλογική δεν μπορεί να είναι, ενώ οδηγεί τον μέσο εισαγωγέα σε αποτροπή άσκησης της δραστηριότητας του και εισαγωγής μεταχειρισμένων οχημάτων από άλλα κράτη μέλη.
2. Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης CoC, τι προβλέπει ο κανονισμός της Ε.Ε.
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (EE) 2018/858 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
της 30ής Μαΐου 2018
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VI
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΣΗ
Άρθρο 36
Πιστοποιητικό συμμόρφωσης σε έντυπη μορφή
3. Για περίοδο 10 ετών μετά την ημερομηνία κατασκευής του οχήματος, κατόπιν αιτήματος του ιδιοκτήτη του οχήματος, ο κατασκευαστής εκδίδει αντίγραφο του πιστοποιητικού συμμόρφωσης σε έντυπη μορφή έναντι αντιτίμου που δεν υπερβαίνει το κόστος έκδοσης του αντιγράφου πιστοποιητικού. Κάθε αντίγραφο πιστοποιητικού φέρει εμφανώς στην όψη του την ένδειξη «αντίγραφο».
Όπως βλέπετε το κόστος έκδοσης αντιγράφου είναι σχεδόν μηδενικό ενώ εμείς καλούμαστε να πληρώσουμε έως και 500,00 ευρώ για κάθε αντίγραφο με μέσο όρο τα 250,00 ευρώ/αντίγραφο!!
Ζητάμε το κόστος του αντιγράφου να είναι ανάλογο του ευρωπαϊκού κανονισμού ή ενός ελάχιστου συμβολικού τιμήματος.
Ζητάμε ο χρόνος έκδοσης του αντιγράφου να μην ξεπερνά τις πέντε εργάσιμες ημέρες και όχι τους 2 με 3 μήνες που ‘’ισχύουν’’ σήμερα.
3. Βεβαίωση Ανακλήσεων
Υποχρέωση του εκάστοτε κατασκευαστή, μέσω του αντιπροσώπου του σε κάθε χώρα, είναι η ενημέρωση του αγοραστή για τυχόν ανακλήσεις που μπορεί να έχει οποιοδήποτε μοντέλο του και όχι δική μας.
Παρ’ όλα αυτά προσφερόμαστε να ζητήσουμε αυτό το έγγραφο από τον αντιπρόσωπο και να το καταθέσουμε στο ΜΕΜΟ.
Η έκδοσή του όμως να γίνεται εντός 3 ημερών και με μηδενικό κόστος!!!
4. Έλεγχος γνησιότητας ή μη των εγγράφων
ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 3583
Αναμόρφωση του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα και άλλες διατάξεις .
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ν. 2960/2001
Άρθρο 1
Στο ν. 2960/2001 (ΦΕΚ 265/Α΄) «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις:
2. Τα στοιχεία που απορρέουν από τα τελωνειακά παραστατικά είναι απόρρητα και απαγορεύεται η γνωστοποίησή τους σε οποιονδήποτε τρίτο…
Θεωρούμε ασυμβίβαστο να ελέγχεται η γνησιότητα/εγκυρότητα των εγγράφων που αναρτώνται στο Μ.Ε.Μ.Ο. από έναν ιδιωτικό φορέα (ΣΕΑΑ) του οποίου τα συμφέροντα είναι στην πράξη ευθέως ανταγωνιστικά προς τα συμφέροντα των μελών που εκπροσωπεί ο δικός μας φορέας (ΣΕΕΑΕ).
Ζητάμε να συμμετέχουμε στην επιτροπή που θα αποφαίνεται την γνησιότητα ή μη των εγγράφων.
Επίσης, με την υπόνοια και μόνο, θα πρέπει να γίνεται άμεση ενημέρωση του πολίτη ο οποίος προσκόμισε το ‘’πλαστό’’ έγγραφο.
5. Ταξινόμηση μεταχειρισμένων οχημάτων, προερχόμενα από χώρες της Ε.Ε.
Την αντικατάσταση της ισχύουσας απαίτησης για ΚΤΕΟ σε ισχύ με βάση την ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού πώλησης ή συμφωνητικού αγοράς από το εξωτερικό και όχι της ΔΑΟ. Αφενός αυτή η τροποποίηση είναι τελείως ανώδυνη για τον νομοθέτη, αφετέρου θα βάλει φρένο στις τραγελαφικές και συχνότατες περιπτώσεις οχημάτων που φτάνουν με μια δυο ημέρες καθυστέρηση στη χώρα μας και εντωμεταξύ το πιστοποιητικό ελέγχου έληξε, συνεπώς τα οχήματα πρέπει να επανεξαχθούν, να περάσουν νέο τεχνικό έλεγχο στην αλλοδαπή και να επανεισαχθούν…
Στο ίδιο μήκος κύματος, θα πρέπει να προβλεφθεί τι θα γίνεται σε περιπτώσεις απώλειας ή καταστροφής του πρωτότυπου εγγράφου ΚΤΕΟ της αλλοδαπής, στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι να ταξινομηθεί στη χώρα μας. Μπορεί σε κάποιες χώρες η έκδοση γνήσιου αντιγράφου να είναι σχετικά εύκολη υπόθεση ( πχ Ιταλία), σε άλλες όμως είναι από δύσκολη ( πχ Γερμανία) έως και αδύνατη (πχ Γαλλία)
Προτείνουμε:
Για τις περιπτώσεις οχημάτων από χώρες στις οποίες λειτουργεί online πλατφόρμα (πχ Βέλγιο, Ιταλία, Γάλλια κτλ) που μπορεί να διασταυρώνεται ο τελευταίος τεχνικός έλεγχος με ακριβή ημερομηνία και ένδειξη χιλιομετρητή, να μην είναι υποχρεωτική η προσκόμιση εγγράφου τεχνικού ελέγχου κατά την ταξινόμηση και κατά συνέπεια στο Μ.Ε.Μ.Ο. αλλά προαιρετική.
Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις οχημάτων από χώρες στις οποίες δεν υπάρχει αντίστοιχη πλατφόρμα (πχ Γερμανία) να γίνονται δεκτά και απλά αντίγραφα ή ευκρινώς σκαναρισμένες εκδόσεις των πρωτότυπων εγγράφων. Αυτό διότι πχ τα περισσότερα ΚΤΕΟ για παράδειγμα της Γερμανίας επανεκδίδουν απλά αντίγραφα των πρωτοτύπων και όχι γνήσια αντίγραφα. Ούτως ή άλλως θεωρούμε ότι εφόσον υπάρχουν έτσι και αλλιώς οι μηχανισμοί που μπορούν να ελέγχουν αν ένα έγγραφο που αναρτάται στο Μ.Ε.Μ.Ο. είναι γνήσιο ή όχι, τότε δεν έχει ουσιαστική σημασία αν το προσκομιθέν έγγραφο είναι το πρωτότυπο ή απλό αντίγραφο.
Παραμένουμε στην διάθεσή σας για την όποια διευκρίνηση
Αναμένουμε την άμεση ανταπόκρισή σας
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.