Εγκύκλιος ΕΣΕΕ Αρ. Πρωτ.: Γ.Α. 8408

 

 
 
                                       Αθήνα, 04 Απριλίου 2021
                                       Αρ. πρωτ: Γ.Α. 8408

 
Προς
-Ομοσπονδίες μέλη ΕΣΕΕ
-Εμπορικούς Συλλόγους της χώρας


- Αντιπροσώπους ΕΣΕΕ

Έδρες τους
 

Θέμα: Προϋποθέσεις λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων από 5 Απριλίου έως 12 Απριλίου 2021

Κυρίες και Κύριοι,
Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η Κοινή Υπουργική Απόφαση Δ1α/Γ.Π.οικ.: 20651 (ΦΕΚ 1308Β΄ – επισυνάπτεται στην παρούσα), με την οποία καθορίζονται και επίσημα τα προαπαιτούμενα προστασίας της δημόσιας υγείας που θα ισχύσουν από την Δευτέρα, 5 Απριλίου μέχρι την επόμενη Δευτέρα, 12 Απριλίου ε.ε.
Σύμφωνα με τις διατάξεις της πιο πάνω απόφασης, διατηρούνται δύο επίπεδα επιδημιολογικής επιβάρυνσης, το Επίπεδο Αυξημένου Κινδύνου και το Επίπεδο Πολύ Αυξημένου Κινδύνου.  Και στα δύο επίπεδα, ισχύουν για το λιανεμπόριο περίπου οι ίδιες υποχρεώσεις, εκτός από τις Περιφερειακές Ενότητες Θεσσαλονίκης, Κοζάνης και Αχαΐας όπου η αναστολή είναι πλήρης.  Σε όλες τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας ισχύουν τα εξής:
1.     Τα καταστήματα λειτουργούν:
-         Με την διαδικασία της εξ’ αποστάσεως προαγοράς/προεπιλογής μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας για παραλαβή εκτός καταστήματος (click away).
-         Με την διαδικασία του εξ’ αποστάσεως ηλεκτρονικού ή τηλεφωνικού καθορισμού ραντεβού για αγορά εντός καταστήματος (click inside).
2.     Ειδικά ως προς το click away, η παραγγελία καταχωρείται από την επιχείρηση και αποστέλλεται στον πελάτη είτε ηλεκτρονικό αποδεικτικό έγγραφο αγοράς (σε προπληρωμένη παραγγελία) ή του ραντεβού ή SMS με τα εξής στοιχεία:
-         Επωνυμία, διεύθυνση, ΑΦΜ της επιχείρησης.
-         Χρονικό διάστημα παραλαβής (που δεν μπορεί να ξεπερνάει τις 3 ώρες). 
-         Η παραλαβή επιτρέπεται μόνο για ένα άτομο. 
-         Η πληρωμή γίνεται ηλεκτρονικά ή με POS κατά την παραλαβή.
-         Η τήρηση των αποστάσεων είναι 2 μέτρα μεταξύ των πελατών, με το πολύ 9 άτομα στην αναμονή.  Ο μέγιστος χρόνος παραμονής στο σημείο παραλαβής ορίζεται στα 10 λεπτά.
3.     Ειδικά ως προς το click inside, οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να αναρτούν τον μέγιστο αριθμό πελατών που επιτρέπεται να βρίσκονται μέσα στο κατάστημα. Η αναλογία είναι ένα άτομα ανά 25 τ.μ. με μέγιστο αριθμό πελατών εντός του καταστήματος τα 20 άτομα.   Οι αριθμοί αυτοί ισχύουν μόνο για τους πελάτες και δεν συμπεριλαμβάνουν επιχειρηματία/ες και προσωπικό.  Το ραντεβού καταχωρείται από την επιχείρηση και αποστέλλεται στον πελάτη είτε ηλεκτρονικό αποδεικτικό έγγραφο του ραντεβού ή SMS με τα εξής στοιχεία:
-         Επωνυμία, διεύθυνση, ΑΦΜ της επιχείρησης.
-         Χρονικό διάστημα παραλαβής (που δεν μπορεί να ξεπερνάει τις 3 ώρες). 
4.     Το ωράριο λειτουργίας εκτείνεται προαιρετικά από 7:00 έως τις 20.30 από Δευτέρα έως Σάββατο, ενώ δεν επιτρέπεται η λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή.
5.     Στο επίπεδο αυξημένου κινδύνου η λειτουργία των εμπορικών κέντρων (malls), των εκπτωτικών καταστημάτων (outlets), των εκπτωτικών χωριών και των καταστημάτων shop in a shop γίνεται μόνο με click away.  Στο επίπεδο πολύ αυξημένου κινδύνου, η λειτουργία των ίδιων καταστημάτων αναστέλλεται.
6.     Τα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, φούρνοι, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, ζαχαροπλαστεία) λειτουργούν και στα δύο επιδημιολογικά επίπεδα, τηρώντας τις κάτωθι προϋποθέσεις:
-         Ωράριο από τις 7:00 έως τις 20:30.
-         Χωρητικότητα ενός ατόμου ανά 25 τ.μ.  Ομοίως ο συνολικός αριθμός που προκύπτει αναρτάται σε εμφανές σημείο της πρόσοψης και αφορά μόνο στους πελάτες και όχι στον επιχειρηματία και στο προσωπικό.
-         Απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των ατόμων και 2 μέτρα μεταξύ των πελατών στα ταμεία.
-         Ειδικά για τις Περιφερειακές Ενότητες Θεσσαλονίκης, Κοζάνης και Αχαΐας, διατηρείται σε ισχύ η απαγόρευση πώλησης διαρκών ειδών από τα σούπερ μάρκετ.
Παραμένει η υποχρέωση χρήσης μάσκας παντού, σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, συμπεριλαμβανομένων και των χώρων εργασίας. 
Είναι πολύ σημαντικό να εξακολουθήσουν να τηρούνται απ’ όλους τα προβλεπόμενα μέτρα γιατί τα πρόστιμα είναι μεγάλα και μπορεί να επηρεάσουν ζωτικά την βιωσιμότητα της μικρής επιχείρησης. 
Παραμένουμε στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε πρόσθετη πληροφορία.
 

 

                            Για το Νομικό Τμήμα της ΕΣΕΕ

         Αντώνης Μέγγουλης
                                                    

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα - Αίτημα Συνάντησης του ΣΕΕΑΕ προς ΑΑΔΕ - Γενική Διεύθυνση Τελωνείων & Ε.Φ.Κ. - Διεύθυνση Ε.Φ.Κ. & ΦΠΑ 12/09/2025 ΣΕΕΑΕ Ταξινομήσεις & Μεταβιβάσεις όλων των οχημάτων, Αύγουστος 2025 ΣΕΕΑΕ Carpress - Εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο με… πιστοποιημένα γυρισμένα χιλιόμετρα! ΣΕΕΑΕ Carpress - Ευρωδικαστήριο: Τι θα αλλάξει στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ στην Ελλάδα; ΣΕΕΑΕ Προσφυγή της 9ης Ιουλίου 2025 – Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά Ελληνικής Δημοκρατίας (Υπόθεση C-451/25) ΣΕΕΑΕ Εγκύκλιος ΑΑΔΕ με θέμα: Οδηγίες συμπλήρωσης της δήλωσης Φ.Π.Α. (έντυπο 050 Φ.Π.Α. έκδοση 2025 – Φ2 TAXIS). 26/08/2025 ΣΕΕΑΕ Ταξινομήσεις & Μεταβιβάσεις όλων των οχημάτων, Ιούλιος 2025 ΣΕΕΑΕ Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α. 1051/6-2-2019 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Καθορισμός όρων, προϋποθέσεων και διατυπώσεων για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 129 του ν.2960/2001, ως προς τη δήλωση άφιξης κοινοτικών οχημάτων, για σκοπούς επιβολής τέλους ταξινόμησης» (Β΄434). ΑΔΑ Π9Ζ846ΜΠ3Ζ-ΣΓΤ 07/08/2025 ΣΕΕΑΕ Ταξινομήσεις & Μεταβιβάσεις όλων των οχημάτων, Μάιος 2022 ΣΕΕΑΕ Carpress - Γιατί οδηγείται η Ελλάδα πάλι στο Ευρωδικαστήριο; ΣΕΕΑΕ Carpress - Αυτός είναι ο νέος Γενικός Γραμματέας Μεταφορών! ΣΕΕΑΕ Carpress - Απατεώνας εισέπραξε 235.000 ευρώ πουλώντας ανύπαρκτα αυτοκίνητα!