Επείγον αίτημα συνάντησης, απόφαση Ε.Ε. 27/05/2024


Καλλιθέα, 27-05-2024

Αρ. Πρωτ.: 00159

Προς:

Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών

Υπουργό κ. Χρήστο Σταϊκούρα

Κοινοποίηση:

Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Υπουργό κ. Δημήτρης Παπαστεργίου

Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Υφυπουργό κ. Χάρη Θεοχάρη

Θέμα: Επείγον αίτημα συνάντησης, απόφαση Ε.Ε.

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Mε την παρούσα επιστολή, σας γνωστοποιούμε την πρόθεση μας για μια εκ του σύνεγγυς συνάντηση για τη συζήτηση των κατωτέρω θεματικών μεταξύ άλλων που απασχολούν το κλάδο μας και χρήζουν άμεσης επίλυσης. Απαραίτητη δε κρίνεται από πλευράς σας η συνεργασία με άλλα Υπουργεία και Διευθύνσεις λόγω συναρμοδιότητας.

Ενόψει δε και της αιτιολογημένης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που καλεί την Ελλάδα να αλλάξει τη νομοθεσία εντός δύο μηνών σχετικά με τη φορολόγηση και τη ταξινόμηση των εισαγόμενων οχημάτων της (INFR (2020)4001, κοινοποιηθείσα την 23η ημέρα του μηνός Μαΐου του τρέχοντος έτους, σας καλούμε σε ομάδα εργασίας ώστε να προβούμε σε μια νέα σελίδα και για τη λειτουργία του κλάδου μας, αλλά και για τη συμμόρφωση της χώρας μας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και εν γένει λειτουργία της ενιαίας αγοράς της Ένωσης, σεβόμενη σε κάθε περίπτωση την συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της αναλογικότητας.

ΚΥΡΙΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

1. Άρση της απαγόρευσης ταξινόμησης μεταχειρισμένων οχημάτων που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Εuro 3, 2 και 1, κατ’ επιταγή της λειτουργίας της Ένωσης.

2. Κινούμαι Ηλεκτρικά, κατ’ επιταγή της αρχής της αναλογικότητας.

3. Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων, κατ’ επιταγή της αρχής της αναλογικότητας και της λειτουργίας της Ένωσης.

4. Επανεξέταση του τρόπου υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων, κατ’ επιταγή της λειτουργίας της Ένωσης.

1. ΑΡΣΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΕURO 3-2-1

Σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 1 β του ν. 4710/2020 ως ισχύει, απαγορεύεται η ταξινόμηση οχημάτων, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 3, 2 και 1. Το ανωτέρω εδάφιο πρέπει να καταργηθεί εντός δύο μηνών βάσει της αιτιολογημένης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς οι ποσοτικοί περιορισμοί επί των εισαγωγών, καθώς και όλα τα μέτρα ισοδυνάμου αποτελέσματος, απαγορεύονται μεταξύ των κρατών μελών. Οι διατάξεις των άρθρων 34 και 35 της ΣΛΕΕ δεν αντιτίθενται στις απαγορεύσεις ή στους περιορισμούς εισαγωγών, εξαγωγών ή διαμετακομίσεων που δικαιολογούνται από λόγους δημοσίας ηθικής, δημοσίας τάξεως, δημοσίας ασφαλείας, προστασίας της υγείας και της ζωής των ανθρώπων και των ζώων ή προφυλάξεως των φυτών, προστασίας των εθνικών θησαυρών που έχουν καλλιτεχνική, ιστορική ή αρχαιολογική αξία, ή προστασίας της βιομηχανικής και εμπορικής ιδιοκτησίας. Οι απαγορεύσεις ή οι περιορισμοί αυτοί δεν δύνανται πάντως να αποτελούν ούτε μέσο αυθαιρέτων διακρίσεων ούτε συγκεκαλυμμένο περιορισμό στο εμπόριο μεταξύ των κρατών μελών.

Λαμβάνοντας δε υπόψιν την ανάγκη άρσης της διακριτικής μεταχείρισης, ως ανωτέρω, οφείλετε να προβείτε στη κατάργηση του εν λόγω εδαφίου και στην άρση της συγκεκριμένης απαγόρευσης.

2. ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ

Λαμβάνοντας υπόψιν τον στόχο της δράσης, τη οικονομική δυσκολία του μέσου καταναλωτή να αγοράσει ένα επιλέξιμο ηλεκτρικό όχημα ως αναφέρεται στην εν λόγω ΚΥΑ ΥΠΕΝ/ΑΤΗ/70517/238 με ΦΕΚ Β 3981/27.07.2022, την ηλικία του μέσου στόλου της χώρας ως έχει διαμορφωθεί, καθώς επίσης και την υποχρέωση της χώρας να λαμβάνει κάθε μέτρο και απόφαση σεβόμενη της αρχής της αναλογικότητας, καθώς επίσης και τη δέσμευση του Υπουργείου σας για ένταξη και των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών στην δράση ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ, αιτούμαστε την ένταξη και του μεταχειρισμένου εισαγόμενου ηλεκτρικού οχήματος ως επιλέξιμου για την εν λόγω δράση.

Σε διαφορετική περίπτωση θα προβούμε σε καταχώριση σχετικού ερωτήματος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς επίσης και σε κάθε άλλο πρόσφορο μέσο ώστε να καταστεί και ο ηλεκτρικός μας στόλος επιλέξιμος σε τυχόν επόμενη δράση.

3. ΜΗΤΡΩΟ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΩΝ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ (εφεξής ΜΕΜΟ)

Το ΜΕΜΟ συστάθηκε το πρώτον με το άρθρο 51 ν. 4784/2021, ενώ το άρθρο 63 παρ. 2 σας εξουσιοδοτεί, να καθορίσετε τον τρόπο εισαγωγής των στοιχείων του ΜΕΜΟ καθώς επίσης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Με κοινή δε απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης δύναται να ρυθμίζεται η αναγκαία διαλειτουργικότητα του Μητρώου με λοιπά πληροφοριακά συστήματα των φορέων του δημοσίου τομέα.

Με την παρούσα επιστολή σας γνωστοποιούμε τα προβλήματα που έχουν προκύψει κατά το διάστημα λειτουργίας του συγκεκριμένου μητρώου και την έντονη ανάγκη διαλειτουργικότητας του Μητρώου με τις τελωνειακές και φορολογικές αρχές και με τις Περιφέρειες της χώρας, καθώς επίσης και με κάθε άλλον τυχόν εμπλεκόμενο φορέα του δημοσίου τομέα.

Η διαλειτουργικότητα λοιπόν είναι αναγκαία τόσο για την αποφυγή επιβολής προστίμων από παράλειψη ή αμέλεια που δεν οφείλεται σε δικές μας ενέργειες, όσο και για την απλοποίηση και ταχύτητα της διαδικασίας εισαγωγής και ταξινόμησης του εισαγόμενου οχήματος με την αποφυγή επανειλημμένης κατάθεσης πρωτότυπων δικαιολογητικών από πλευράς μας.

Ειδικότερα, με την υπ’ αριθμ. 315550/10.12.2021 ΚΥΑ (ΦΕΚ 5781/2021) ορίζεται η διαδικασία εποπτείας και ελέγχου σωρείας δικαιολογητικών και η επιβολή προστίμων στον εισαγωγέα μεταχειρισμένων οχημάτων σε περίπτωση εκπρόθεσμης, ελλιπούς ή μη καταχώρησης που είναι και ο μόνος υπόχρεος, ως ορίζεται.

• Υπέρμετρη χρέωση κόστους έκδοσης πιστοποιητικού συμμόρφωσης από τους επίσημους αντιπροσώπους και ενώ ήδη το εν λόγω πιστοποιητικό κατατίθεται κατά την εκτελωνισμό του οχήματος. Ρητή πρόβλεψη περί αποδοχής του συγκεκριμένου εγγράφου ως επικυρωμένου πρωτότυπου ή ηλεκτρονικού πρωτοτύπου ή υποχρέωση καταχώρησης του ανωτέρω πιστοποιητικού από τον ίδιο τον επίσημο αντιπρόσωπο στη χώρα ή έστω μη επιβολή σχετικού προστίμου στον εισαγωγέα, όταν η εκπρόθεσμη ή ελλιπής καταχώριση οφείλεται στην έλλειψη του εν λόγω πιστοποιητικού.

• Τα αυτά ισχύουν και για τις εκκρεμείς ανακλήσεις του οχήματος που τυχόν υπάρχουν. Σε κάθε περίπτωση τα ανωτέρω δύο έγγραφα και η επιβολή προστίμων σε περίπτωση έλλειψης τους λαμβάνοντας υπόψιν ότι και τα δύο εκδίδονται από τους επίσημους αντιπροσώπους, οι οποίοι εν πολλοίς εισάγουν και αυτοί μεταχειρισμένα οχήματα θα λέγαμε ότι μπορεί να οδηγήσει και στον αθέμιτο ανταγωνισμό, ειδικά όταν το πλαίσιο δράσης τους και κοστολόγησης των σχετικών εγγράφων αφήνονται ανέλεγκτα από τους αρμόδιους φορείς.

• Τα περισσότερα από τα δικαιολογητικά δε που περιγράφονται στο άρθρο 51 παρ. 2 ν. 4784/2021 κατατίθενται τόσο κατά την εισαγωγή, όσο και κατά την ταξινόμηση του οχήματος ενώ πλέον γίνονται απαιτητά και για την πληρέστερη εποπτεία από την πλευρά του Κράτους. Το τελευταίο θα μπορούσε να επιτευχθεί πληρέστερα με τη διαλειτουργικότητα του Μητρώου με τις τελωνειακές αρχές και τις εκάστοτε υποδιευθύνσεις των Περιφερειών.

• Παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας. Σε κάθε περίπτωση τόσο ο τρόπος υπολογισμού επιβολής προστίμου, όσο και η δομή και η συλλογιστική των εν λόγω προστίμων δεν επιτυγχάνουν την αναγκαιότητα και προσφορότητα προς επίτευξη του σκοπού του νόμου που είναι η καθιέρωση ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού συστήματος κεντρικής, εξ αποστάσεως εποπτείας και ελέγχου τήρησης των δικαιολογητικών που απαιτούνται για την εισαγωγή και πρώτη ταξινόμηση μεταχειρισμένων οχημάτων με την επαλήθευση της γνησιότητας των δικαιολογητικών που ορίζονται στην παρ. 2 του άρθρου 51, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν αξιολογηθεί και εξετασθεί ήδη από τις τελωνειακές αρχές της χώρας κατά την εισαγωγή του μεταχειρισμένου οχήματος. Σε κάθε περίπτωση η συλλογιστική των προστίμων εκφεύγει της λογικής του μέσου συνετού ανθρώπου και επιχειρηματία, ενώ δε η επιβολή προστίμου που οδηγεί σε μηδενισμό του κέρδους του εισαγωγέα και σε αφανισμό του κλάδου μόνο αναλογική δεν μπορεί να είναι, ενώ οδηγεί τον μέσο εισαγωγέα σε αποτροπή άσκησης της δραστηριότητας του και εισαγωγής μεταχειρισμένων οχημάτων από άλλα κράτη μέλη.

4. ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ

Τα κράτη μέλη κατά πάγια νομολογία του ΔΕΕ οφείλουν να είναι φορολογικά ουδέτερα στα προϊόντα της Ένωσης εν συγκρίσει με τα εγχώρια προϊόντα, εξασφαλίζοντας ίσους όρους ανταγωνισμού για όλα τα προϊόντα αποφεύγοντας την αποτροπή της κυκλοφορίας του εκάστοτε προϊόντος εντός της Ένωσης, προάγοντας δε την ελεύθερη κυκλοφορία τους. Η μη ουδετερότητα του τρόπου υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης προκύπτει από την ίδια τη μέθοδο υπολογισμού, ειδικότερα τη χρήση του κριτηρίου απομείωσης της αξίας, κριτήριο το οποίο βασίζεται στην παλαιότητα των οχημάτων, με αποτέλεσμα να μην διασφαλίζεται ότι η καθοριζόμενη αξία των εν λόγω οχημάτων αντανακλά την πραγματική τους αξία, έτσι σε πολλές περιπτώσεις το ποσό του τέλους ταξινόμησης που θα επιβληθεί στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα είναι υψηλότερο από το ποσό του εναπομένοντος φόρου που είναι ενσωματωμένος στην αξία των ήδη ταξινομημένων στην χώρα ομοειδών μεταχειρισμένων οχημάτων.

Τα παραπάνω μεταξύ άλλων έχουν δημιουργήσει σωρεία προβλημάτων στη λειτουργία της αγοράς και συγκεκριμένα στην εισαγωγή των μεταχειρισμένων οχημάτων και στο εμπόριο των τελευταίων εντός της Ε.Ε., εισάγοντας διακρίσεις στα προϊόντα της ένωσης με αποτέλεσμα να παραβιάζεται η ΣΛΕΕ, να στρεβλώνεται ο υγιής ανταγωνισμός και να βαρύνεται τελικά ο μέσος αγοραστής στην Ελλάδα, ενώ πλήττεται αδικαιολόγητα ακόμα ένας Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας της χώρας.

Σας καλούμε σε άμεση επανεξέταση των αιτημάτων μας, σε τροποποίηση των σχετικών διατάξεων που παραβιάζουν την ΣΛΕΕ και τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς της Ένωσης, ενώ σε κάθε περίπτωση παραβιάζεται κατάφωρα και η αρχή της αναλογικότητας σύμφωνα με τους οριζόμενους σκοπούς των επιμέρους ρυθμιστικών διατάξεων, ως ανωτέρω.

Σας καλούμε σε άμεση άρση των εν λόγω παραβάσεων και σε άμεση επίλυση των ζητημάτων που απασχολούν τα τελευταία χρόνια τον κλάδο μας.

Αναμένουμε την άμεση ανταπόκρισή σας



Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό Χάρη Θεοχάρη 06/07/2023 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα στον Υφυπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Δήμα με θέμα "Προβλήματα του κλάδου εμπορίας – εισαγωγής αυτοκινήτου". 15/07/2024 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό κ. Χρήστο Δήμα 05/11/2024 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη 04/04/2025 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα προς τον Δ/ντη ΕΦΚ & ΦΠΑ κο Χρήστο Λάμπρου με θέμα: "Παροχή διευκρινίσεων επί της Α.1044, ΦΕΚ: B’ 1255/14-03-2025". 19/03/2025 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Διοικητή της ΑΑΔΕ, κ. Πιτσιλή με θέμα: Ψηφιακό Πελατολόγιο Οχημάτων 16/04/2025 ΣΕΕΑΕ Εσωτερικό έγγραφο ΑΑΔΕ - Παροχή διευκρινήσεων σχετικά με τη διαπίστωση της κατηγορίας αμαξώματος [«4x4 SUV – ATV» - οχήματα παντός εδάφους] επιβατικών οχημάτων για σκοπούς απομείωσης. Αρ. Πρωτ.:ΔΕΦΚΦ Δ 1067112 ΕΞ 2024 ΣΕΕΑΕ Carpress - Αποκλειστικό! Γιατί κάνουν έφοδο οι Αρχές σε Διευθύνσεις Μεταφορών; ΣΕΕΑΕ Carpress - Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να γίνει η «χωματερή» παλαιών ΙΧ όλης της ΕΕ; ΣΕΕΑΕ Carpress - Τι ετοιμάζει η ΑΑΔΕ για τους ιδιοκτήτες που έχουν τα ΙΧ τους σε ακινησία; ΣΕΕΑΕ ΑΑΔΕ - Επιβολή προστίμου στις περιπτώσεις εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος Αρ. πρωτ. Α 1050 - 28/03/2025 ΣΕΕΑΕ Τοποθέτηση προέδρου του ΣΕΕΑΕ στον κεντρικό δελτίο ειδήσεων στον Alpha.